نیم نگاهی به چهارده وادی
یکشنبه 8 فروردین 1395 ساعت 09:43 | نوشته ‌شده به دست همسفر شیدا | ( نظرات )

به نام خداوند دلهای پاک

در پایان در یک جمع بندی خاطر نشان کرده، تفکرسالم، ایمان سالم، عمل سالم، حس سالم، عقل سالم وعشق سالم همه به دنبال هم روانند تا در نهاد انسانی جای بگیرند که تغییر کرده و راه خود را به طرف ارزش ها و نور الهی هموار کرده است...

به نام آفریننده ی مهربانی ها

نیم نگاهی به چهارده  وادی

جناب مهندس برای درک  کامل  جهان بینی  و تغییر افراد  در کنگره، با الگو گرفتن از هفت مرحله ی عرفان  مولوی  چهارده وادی را به  نگارش در آوردند که  با  تفکر آغاز می شود و با عشق و محبت به پایان می رسد .

جناب مهندس در مورد تفکر که  وادی اول است  به  چند  نکته  اشاره  فرموده اند: اول  اینکه  آیا  می خواهیم  فکر کنیم؟ دوم اینکه  به چه چیز باید  فکر کنیم؟ سوم اینکه  چگونه باید فکر کنیم؟ چهارم اینکه به چه چیزهایی نباید فکر کنیم؟

شاید  بتوان  گفت  جناب مهندس  امین  با  روشن کردن  معنا و تفاوت  تفکر و افکار این  وادی را به اوج خود رساندند. در واقع  می توان گفت  تفکر اساس حل  مشکلات است  گاهی  شاید  فکر کنیم  که ما همیشه  در حال  تفکر هستیم چرا مشکل  ما حل  نمی شود؟ اما  این  درست  نیست  چون  اگر تفکر کرده  بودیم  حتماً  مشکلات  حل  می شدند، نتیجه  اینکه  تفکر سالم نداشتیم  بلکه  غرق  در افکار و خیالات بوده ایم. هر گاه مشکلی  حل نمی شود  بلکه  مشکل  جدیدی  به وجود می آید  مفهومش  این  است  که  تفکر را  با  افکار اشتباه  گرفته ایم.

مهندس دژاکام  در وادی دوم  می فرمایند "هیچ مخلوقی جهت بیهودگی، قدم به حیات نمی نهد، هیچکدام از ما به هیچ نیستیم حتی اگر خود به هیچ فکر کنیم "   در واقع  در این  وادی  می خواهند  ارزش  تمامی  مخلوقات  را  به  ما  متذکر بشوند، و البته  انسان  که  اشرف  مخلوقات  است  مسلماً  از هر مخلوقی  با ارزش تر است و با  شناختن  خود  می تواند  به  متعالی شدن  فکر کند و خود را از تاریکی  برهاند و مطلب  مهمی  که  به آن  اشاره  شده است  این  است  که  ما هرگز تنها  نیستیم  بلکه  خداوند  همیشه  در کنار ماست و ما را در رسیدن به  اهدافمان یاری می دهد، البته  اگر در راه ارزش ها قدم  برداریم .

در وادی سوم می فرمایند: "باید دانست هیچ موجودی به میزان خود انسان به خویشتن خویش فکر نمی کند " شاید  بتوان  گفت این  جمله ی  زیبا  و نغز از همان  قانون  "حب به ذات"  پیروی  میکند  و در واقع  کلمه ی  "باید"  تاکیدی ست  که  انسان برای  دوست داشتن  لازم  است  اول  خودش را  دوست  داشته باشد  برای محبت  به  دیگران  باید اول  بتواند  به  خود  محبت کند، ما، در کنگره  می آموزیم  که هر چیزی اول،  ظرف  خودش را  پر می کند  و  بعد از ظرف  بیرون  می ریزد. بنابر این  لازم  است  اول  به  خود عشق  بورزیم  تا  بتوانیم  دیگران  را  سرشار از عشق  کنیم  که عشق ورزیدن  و دوست داشتن  تمام  مخلوقات، بالا ترین  مرحله ی  تکامل  است .

در وادی چهارم می فرماید:  "در مسائل حیاتی مسئولیت را به خدا سپردن سلب مسئولیت از خویشتن است " که  البته  فقط خداوند  مورد  نظر وادی  نیست  بلکه هر کس دیگری هم می تواند باشد، به هر کس دیگری هم مسئولیت  بدهیم  سلب  مسئولیت از خویش  است  اشاره  به  افرادی  دارد  که  در کارهای خود نا موفق هستند و به جای اینکه  اشتباه  خود  را  بپذیرند  دیگران  را  مقصر می دانند و بدون  اینکه  در کارهایشان  تفکر کنند  یا  به  پای  بد شانسی  خود  می گذارند  یا خداوند  و دیگران  را مسئول  اشتباهات خود می دانند .

در وادی پنجم می فرماید "در جهان ما، تفکر قدرت مطلق  حل نیست، بلکه  توام  با  رفتن  و رسیدن  آن  را  کامل  می کند"  از این  وادی  در می یابیم  محوری ترین  مسئله ای  که  در چهار وادی اخیر یاد گرفتیم  طرز استفاده و به کارگیری  از  تفکر است. از وادی پنجم  وارد  فاز جدیدی می شویم  یعنی  می خواهیم  حرکت  را  آغاز کنیم  چون هر  چقدر هم  تفکر سالمی داشته باشیم  و تا  ابد  فقط  تفکر کنیم  به  هیچ  نتیجه ای  نمی رسیم  لازم  است  حرکت کنیم  و به  تفکرات  جامه ی  عمل  بپوشانیم  در آغاز سه مرحله  را  به  ما  یادآوری می کند که می توان  گفت  اساس انسانیت است، پندار نیک، گفتارنیک، وکردار نیک.  و در ادامه  پله هایی  را  به ما  نشان می دهد  که  رعایت هر کدام، ما را در هر مشکلی که داریم هدایت می کند .

در وادی ششم "حکم عقل را در غالب فرمانده کاملاً اجرا کنیم، جالب اینکه دقیقاً بعد از وادی پنجم که حرکت است، حکم عقل مطرح می شود و به ما می آموزد که حرکت باید عقلانی باشد تا به سر منزل مقصود که همان رهایی از تاریکی است  برسیم . حرکت عقلانی یعنی حرکتی که  در چهار چوب قانون و مقررات  اخلاق است. عقل کل که همان خداوند بزرگ است همیشه نور دانایی و معرفتش را به همه ی ما می تاباند اما این به خود ما بستگی دارد که پنجره ی دلمان را رو به سوی او باز بکنیم یا رو به سوی ضد ارزشها .

در وادی هفتم  می فرماید  "رمز و راز کشف حقیقت در دو چیز است یکی یافتن راه ودیگری ان که برداشت می نماییم "  شاید تصور کنیم  حقیقت  و واقعیت یکی هستند اما هرگز اینگونه  نیست،  واقعیت  چیزیست  که  واقع  شده است  می توانست  جور دیگری  واقع  شود و شاید  در آینده  طور دیگری  واقع  شود و تغییراتی در کم و کیف آن  پدید آید، اما  حقیقت  یعنی  چیزی  که هیچ  شکی  یا  تغییری  در آن رخ نمی دهد  مانند  خداوند  که  حقیقت  مطلق  است  همیشه  بوده  هست  و خواهد بود و ما می خواهیم  در این وادی  حقیقت  را  کشف  کنیم  و می خواهیم  ببینیم  حقیقت  چیست  و چگونه  می توانیم  آن را  از دروغ تشخیص  دهیم  تا  بتوانیم  بهترین  راه ها  را  برای  حل  مشکلات  پیدا  کنیم  که  همانا  نگاهی  واقع بینانه  به  خود، به  مشکلات و توانایی ها  و نقض هایمان است  البته  با  در نظر گرفتن  امکانات و شرایط .

در وادی هشتم می فرماید: " با حرکت راه نمایان می شود"  قطعاً در حرکت است که می توانیم ضعف ها وقدرت های خودمان را محک بزنیم، و راه غلط  و درست را تشخیص دهیم. حرکت باید با برنامه ریزی و هدفمند  باشد  گو اینکه جناب  مهندس می فرمایند گاهی  برای  اینکه  چیزی درست  شود  باید هیچ  کاری نکرد، به نظر من هیچ  کاری  نکردن  از روی تفکر خود حرکتی ست  که  می تواند  بسیار قابل  تقدیر هم  با شد.

در وادی نهم صحبت از نقطه ی تحمل است، به این معنی که لازم است در کارها صبر و حوصله به خرج دهیم، جدیت داشته باشیم واستقامت کنیم. بعضی کارها را باید بارها و بارها انجام دهیم  تا  به  موفقیت برسیم  و برای  درک  این  موضوع  مفهوم نقطه ی تحمل  را  کاملاً  مو شکافی  می کنند  و می فرمایند  تمام  کارها  در آغاز برای ما مشکل است ولی  باید  بدانیم  قدرت انجام  آن کارها را  باید  آرام  آرام  در خود تقویت کنیم، و مثال پیاده رویِ  روزانه   را  مطرح  می کنند  و می فرمایند: لازم است  هر روز به  طور مرتب  انجام  شود  و هر روز ده  دقیقه  به  آن  اضافه  کنید  تا  تحمل  شما  در مورد  پیاده روی  بالا برود. 

وادی دهم: که به ما می آموزد می توانیم تغییر کنیم، چون انسانیم، وانسان موجودی جاری ست، ما در هر زمان قادر به تغییر هستیم، البته نا گفته نماند این تغییر می تواند به سمت ضد ارزش هم باشد، اما مسلماً چیزی که منظور کنگره است تغییر در جهت مثبت و ارزش ها ست. وادی به ما می آموزد که دلیلی ندارد در جهنمی که ساخته ایم دست و پا بزنیم، می توانیم جهنم را تبدیل به بهشت کنیم. در وادی از سه مولفه ی نور، صوت، حس یاد شده ومتذکر شده که جهان زمینی و تمام جهان ها بدون آنها معنی ندارند. در پایان در یک جمع بندی خاطر نشان کرده، تفکرسالم، ایمان سالم، عمل سالم، حس سالم، عقل سالم وعشق سالم همه به دنبال هم روانند تا در نهاد انسانی جای بگیرند که تغییر کرده و راه خود را به طرف ارزش ها و نور الهی هموار کرده است.  ادامه دارد ...                                           

Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: مقالات،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
دوشنبه 9 فروردین 1395 18:01
ممنون خانم شیدای عزیزم
عالی بود
لیلا همسفر روخ اله یکشنبه 8 فروردین 1395 16:11
سلام خدمت خانم شیدای عزیز سال نو بر شما مبارک ومیمون باد . ممنون از زحمات شما
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic